In 5 stappen naar meer nieuwsbrief abonnees

Jop Berkhout"> Jop Berkhout 21 februari 2017 535

E-mail is één van de meest effectieve manieren om leads te genereren en deze vervolgens om te zetten naar betalende klanten. Indien je nog geen e-mailnieuwsbrief via je site aanbiedt, lees dan vooral even verder.

Om maar met de deur in huis te vallen: e-mailmarketing wordt door marketeers wereldwijd vrijwel unaniem als meest waardevol geacht voor je website. Volgens VentureBeat zorgt e-mailmarketing voor de hoogste ROI van alle ingezette marketingkanalen. Natuurlijk is enkel de inzet van e-mail als marketinginstrument niet genoeg. Wij zullen je dus altijd adviseren om te combineren met zoekmachine-optimalisatie (SEO), contentmarketing en social media. Maar feit blijft dat het voor je online business van groot belang is.

Hoe zorg je er nou voor dat steeds meer mensen zich abonneren op je nieuwsbrief? In dit artikel leg ik in 5 stappen uit hoe je het aantal abonnees op je nieuwsbrief kunt verhogen.

1. Biedt exclusieve content aan

Een inbox is een drukke plek. Weinig mensen zitten op reclame te wachten, want we krijgen allemaal al genoeg e-mail toch? Om mensen te verleiden zich aan te melden voor je nieuwsbrief, zul je ze iets moeten bieden. Dat kan een eenmalig cadeautje zijn zoals een e-book of een kortingscode voor een aankoop, maar nog beter is reeks van e-mails met tips of video's over je vakgebied.

"Maar daar moet ik dus eerst voor aan de bak?". Ja, sorry. Dat klopt. Voor niets gaat de zon op, je kent het verhaal wel. Je zult merken dat mensen bereid zijn hun e-mailadres aan je te geven, in ruil voor waardevolle informatie. Op die manier bouw je een database op van relaties die (al dan niet op termijn) geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die je aanbiedt.

Voor één van onze klanten ontwierpen we een landingspagina waarop we een gratis template aanboden voor een persoonlijk ontwikkelplan. Het bleek qua zoekmachine-optimalisatie een schot in de roos, want er was weinig concurrentie en het zoekvolume op dat trefwoord was hoog. Het bezoek aan de website werd acht keer zo hoog en het gratis sjabloon wordt tot op heden zo'n 11.300 keer per jaar gedownload. Dat komt neer op gemiddeld 31 abonnees voor hun nieuwsbrief per dag. En dat met één landingspagina en één gratis bestand dat lastig elders te krijgen is.

Meer abonnees voor je nieuwsbrief m.b.v. exclusieve content

2. Plaats veel inschrijfformulieren

Het klinkt misschien als een inkopper, maar het werkt wel. Hoe meer hengels je uitgooit, hoe meer vissen je zult vangen. Met hengels en vissen bedoel ik in dit geval inschrijfformulieren en (niet denigrerend bedoeld) abonnees. De plaatsing van de inschrijfformulieren voor je nieuwsbrief is daarbij belangrijk. Ga ze niet verstoppen, maar maak ze zó zichtbaar dat je ze lastig over het hoofd kunt zien. Plekken die wij hier veel voor gebruiken zijn:

  • Inschrijfformulier onder belangrijke artikelen;
  • Inschrijfformulier in de sidebar (naast de content op iedere pagina);
  • Inschrijfformulier in de footer (aan de onderkant op iedere pagina);
  • Inschrijfformulier op de pagina over jezelf of je bedrijf.

Hierbij is het goed om te weten dat je een bezoeker in deze fase niet het hemd van het lijf kunt vragen. Het aantal bezoekers dat afhaakt bij een inschrijving, stijgt evenredig met het aantal velden dat je toevoegt aan het inschrijfformulier. Ik begrijp best dat je het liefst meteen hun geboortedatum, netto-inkomen en gezinssamenstelling wilt weten, maar -geloof me- da's nog een beetje te vroeg. Begin maar eens met een naam en een e-mailadres. Indien dat goed werkt of wanneer je belangrijke redenen hebt om meer te vragen, kun je overwegen het formulier uit te breiden. In mijn blogartikel Het beste inschrijfformulier voor je nieuwsbrief ga ik hier dieper op in.

3. Gebruik goede beschrijvingen

De manier waarop je het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief opbouwt, betekent veel voor de conversie (het aantal inschrijvingen). Feitelijk wordt hier van je gevraagd om je te verplaatsen in de volgende vakgebieden:

  • Marketing (je probeert mensen tot actie te verleiden);
  • User experience design (je wilt dat mensen het snappen en prettig vinden werken);
  • User interface design (je wilt dat mensen het er goed uit vinden zien).

Vergelijk onderstaande inschrijfformulieren even met elkaar, dan begrijp je direct wat ik bedoel. Ik beschrijf nog even concreet welke zaken van belang zijn:

  • Benadruk de voordelen
    • Goede tekstuele beschrijvingen zijn allesbepalend. Stip in ieder geval de voordelen van de inschrijving aan. Je kunt daar een titel, introductietekst en een opsomming aan wijden. Het je minder ruimte? Beperk je dan tot de titel van het inschrijfformulier. Dat zou dus niet 'Inschrijfformulier' of 'Nieuwsbrief' moeten zijn. Beter is 'Tips over verbouwen' of 'Help mij ontspannen'.
  • Benut HTML-elementen
    • Benut de technische mogelijkheden die de HTML-elementen 'labels' en 'placeholders' bieden. Een label is het woordje dat de velden (inputs) van het formulier beschrijft, bijvoorbeeld het woordje 'E-mailadres'. Door hierop te klikken activeer je het bijbehorende veld. Met een placeholder kun je een veld een vooraf ingevoerde waarde meegeven. Je zou daarin bijvoorbeeld kunnen vragen om een zakelijk e-mailadres, zodat je minder Hotmail- en Gmail-adressen verzamelt.
  • Gebruik activerende teksten
    • De tekst van een knop doet veel. Vermijd generieke termen als 'Versturen' en 'Verzenden', maar gebruik liever wervende teksten zoals 'Nu downloaden' of 'Stuur me het e-book'. Buiten het feit dat dit de conversie verhoogt, begrijpt de geïnteresseerde ook wat er gaat gebeuren.

4. Plaats een pop-up

Ja, ook ik vind een pop-up in essentie verschrikkelijk. Ben je net lekker aan het wandelen, komt er een vent uit de bosjes gesprongen met een reclamebord. En die vent krijg je pas weg nadat je 'm hardhandig opzij hebt geduwd. Irritant? Eigenlijk wel. Effectief? Absoluut. Uit eigen onderzoek, maar ook uit dat van social media scientist Dan Zarella, blijkt dat het gebruik van popups (of modals) de conversie van inschrijvingen op je nieuwsbrief kunnen verdubbelen! En dat terwijl ze het bounce percentage (het aantal bezoekers dat je website direct weer verlaat) nauwelijks negatief beïnvloeden. Reden te meer om er toch eens mee te gaan experimenteren.

Je kunt je webbouwer vragen om een pop-up voor je te programmeren. Nog mooier is het als er een plugin of module beschikbaar is voor het CMS dat je gebruikt. Daarbuiten kun je externe software (vaak betaald) inzetten die via JavaScript pop-ups plaatst op een door jou ingestelde manier. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat 'ie moet openen na een aantal seconden, als een bezoeker helemaal onderaan de pagina is, als de bezoeker de pagina dreigt te verlaten, etcetera. Je kunt in sommige gevallen zelfs pop-ups tonen op basis van reguliere expressies, browser of besturingssysteem.

Meer abonnees voor je nieuwsbrief m.b.v. popups

5. Gebruik een notificatiebalk

Je kent ze vast wel: zo'n balkje dat bovenaan de pagina plakt met daarin een mededeling over het gebruik van cookies, een aankomend evenement of het verzoek je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Vaak staan ze op iedere pagina, totdat je besluit actie te ondernemen (ingaan op verzoek of wegklikken). Ze worden als minder storend ervaren dan een popup, omdat ze hetgeen je probeert te bekijken niet blokkeren.

Het is mogelijk om iets te laten programmeren, maar je kunt vaak ook plugins / modules downloaden of kopen voor het CMS dat je gebruikt. Afhankelijk van de door jou gekozen software, wordt er naast een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief ook het abonneren op sociale kanalen aangeboden.

Reacties