Alles over e-mailmarketing
E-mailmarketing is het inzetten van e-mail om commerciële of wervende boodschappen te sturen naar een doelgroep.
Anti-spamwetgeving
Anti-spamwetgeving heeft het tegengaan, vervolgen en bestraffen van het versturen van ongewenste e-mails ten doel. De CAN-SPAM Act uit 2003 vormde de basis, maar in Nederland geldt vanaf mei 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Autoresponder
Een autoresponder is een programma dat draait op een mailserver en ervoor zorgt dat een binnenkomende e-mail beantwoord wordt met een vooraf opgesteld bericht. De meeste mensen gebruiken een autoresponder bij tijdelijke afwezigheid.
Bounce
Een e-mail die niet afgeleverd kan worden, wordt een bounce genoemd. De bounce-rate wordt uitgedrukt als een percentage van het aantal mensen dat een e-mail niet ontving. We maken onderscheid tussen soft bounces en hard bounces.
Bulk e-mail
Bulk e-mail betreft e-mails die verstuurd worden naar grote groepen mensen in één keer. Ze bevatten meestal een marketinggerelateerde of promotionele boodschap, maar worden in alle gevallen in grote hoeveelheden verstuurd
Conversie
Conversie treedt op als iemand een waardevolle actie uitvoert. Deze actie is afhankelijk van het marketingdoel. Een succesvolle inschrijving in de database van een digitale nieuwsbrief is een voorbeeld van een conversie.
Dubbele opt-in
Indien je na aanmelding op een nieuwsbrief of evenement in een geautomatiseerde e-mail op een link moet klikken om deze aanmelding te bevestigen, spreek je over een dubbele opt-in. Pas na de tweede bevestiging is de aanmelding definitief.
Drip campaigns
Drip campaigns zijn vooraf opgestelde, doorlopende e-mailcampagnes die abonnees op een adreslijst richting conversie proberen te bewegen. Ze worden vaak gebruikt om continu waarde toe te voegen en tevens een top-of-mind positie in te blijven nemen.
Open-rate
De gemiddelde open-rate is een maatstaf waarmee bepaald wordt hoeveel mensen je e-mailbericht hebben geopend in verhouding tot het totale aantal afgeleverde e-mails. In de meeste e-mailmarketingsystemen wordt de open-rate weergegeven in de rapportages.
Voeg je bij de 200.000 organisaties die wereldwijd gebruik maken van HTML-mailing om hun omzet met e-mailmarketing te verhogen.